سوابق اجرایی
آخرین اخبار
کاهش 20 درصدی غرق‌شدگان سواحل-تذکر جدی درباره خرافات در ماه محرم

معاون اجتماعی وزیر کشور از کاهش 20 درصدی غرق‌شدگان سواحل نسبت به سال 93 خبر داد و افزود: تمام مسوولان در استان‌های ساحلی تلاش کردند و با در نظر گرفتن تمهیدات لازم توانسته‌اند آمار غرق‌شدگان سواحل را کاهش دهند.

به گزارش خبرنگاری سرویس «شهری» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مرتضی میرباقری در هفتاد و هفتمین جلسه شورای اجتماعی کشور با اشاره به قرار گرفتن در آستانه ماه محرم گفت: شورای اجتماعی کشور و سازمان تبلیغات اسلامی تاکنون چندین جلسه مقدماتی در خصوص تمهیدات برگزاری مراسم عزای امام حسین(ع) برگزار کردند و با توجه به مجموعه اتفاقاتی که در سال‌های گذشته در این ماه رخ داده بود، آسیب‌شناسی انجام شد.

وی افزود: بر اساس آسیب‌شناسی انجام شده، پیشنهاداتی ارائه شد که برخی از آنها به عنوان مصوبه در این شورا مورد تایید قرار گرفت و طی دو روز گذشته توسط وزیر کشور، این مصوبه به سراسر کشور ابلاغ شد تا استانداران در خصوص اجرای این مصوبه اقدامات لازم را انجام دهند.

وی ادامه داد: برای سال جاری 50 هزار مبلغ ساماندهی و تربیت شدند تا در سراسر کشور به تبلیغ بپردازند. همچنین 91 هزار هیات در سراسر کشور ساماندهی شدند که از این تعداد 20 هزار هیات در تهران هستند.

وی با اشاره به در نظر گرفتن 100 همایش توجیهی برای مبلغان گفت: با توجه به اینکه ماه محرم و صفر بخصوص دهه اول محرم و دهه پایانی ماه صفر مورد توجه مردم است، تریبون‌ها در این ایام فعال هستند. براین اساس باید تلاش جدی‌ای صورت گیرد و تمهیدات لازم در خصوص این دو دهه و اربعین با توجه به پیش‌بینی‌ها به صورت کامل اجرایی شود. برخی از مردم علاقه‌مندند به عتبات عالیات سفر کنند و با توجه به این وضعیت منطقه حضورشان در این ایام در عتبات عالیات باید مورد عنایت قرار گیرد.

معاون اجتماعی وزیر کشور تاکید کرد: تمهیدات اندیشیده شده تا در خصوص حادثه اجتماعی- سیاسی که در اسفندماه سال جاری روی می‌دهد که انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری است، موارد لازم در نظر گرفته شود تا فضای مثبت حماسه حسینی زمینه لازم برای آماده کردن مردم جهت شرکت در انتخابات را ایجاد کند. بر همین اساس تذکرات لازم داده شده تا خدایی نکرده سوءاستفاده‌هایی در این زمینه صورت نگیرد تا بتوانیم یک انتخاب حماسی را داشته باشیم.

میرباقری با اشاره به بحث قمه‌زنی در ایام ماه محرم تاکید کرد: ماه محرم بحث قمه‌زنی در برخی مناطق وجود داشته و دارد که بحمدالله تمهیداتی در این مورد نیز در نظر گرفته شده و در خصوص بحث خرافات نیز تذکرات جدی داده شده است. قطعا آنچه که مهم است اجرای جلسات عزای حسینی با محوریت معارف دینی است که در کشور ما برخلاف بسیاری از مناطق صرفا با محوریت مداحان نیست.

وی ادامه داد: مداحان ما به عنوان کسانی که در کنار سخنرانان باید فعالیت کنند باید در نظر داشته باشند مداحی‌ها به صورتی انجام گیرد که مغایر شئونات دینی و اسلامی نباشد چراکه در گذشته با برخی مداحی‌ها مواجه بودیم که سازمان تبلیغات اسلامی کار خوبی در این زمینه انجام داده است.

وی تاکید کرد: معارف دینی باید مورد توجه ویژه قرار گیرد و مداحان در کنار سخنرانان باید فعالیت کنند تا آثار سوء از بین برود و از بحث‌هایی که منجر به افراط و تفریط می‌شود، خودداری شود. نباید به هیچ‌وجه سرمایه‌های ملی خود را صرف سوءاستفاده جریانات کنیم. نباید اجازه دهیم سرمایه‌های ملی برای جریانات سیاسی هزینه شوند.

معاون اجتماعی وزیر کشور در خصوص ساماندهی سواحل نیز تاکید کرد: تمهیداتی که در دولت درخصوص سواحل در نظر گرفته شده است با یکسری شاخص‌ها مورد بررسی قرار گرفته، معیار اصلی حضور مردم در سواحل و شنا کردن آنهاست. باید برای این حضور و شنا کردن آنها امنیت لازم را ایجاد کنیم. خوشبختانه در سال 93 نسبت به سال پیش از آن، تعداد افراد غرق شده 40 درصد یعنی معادل 1000 نفر کاهش داشته است. همچنین در سال 94 نسبت به سال 93 در خصوص غرق‌شدگان سواحل 20 درصد کاهش داشته‌ایم که می‌توانیم بگوییم مجموعه اقدامات انجام شده در سواحل به لحاظ مدیریتی می‌تواند نمره بالای 18 را کسب کند. تمام مسوولان در استان‌های ساحلی تلاش کردند و تمهیدات لازم را فراهم کردند. بودجه لازم در این خصوص در نظر گرفته شده است.

معاون اجتماعی وزیر کشور از کاهش 20 درصدی غرق‌شدگان سواحل نسبت به سال 93 خبر داد و افزود: تمام...