سوابق اجرایی
آخرین اخبار
تهران به سوگ نشست

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران جزئیات ویژه برنامه‌های دو ماه محرم و صفر که در قالب جلوه سوگ اجرایی می‌شود را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار «شهری» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت الاسلام و المسلمین حسن ناصری پور صبح امروز در نشست خبری که به منظور تشریح برنامه‌های سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در ایام ماه محرم و سفر برگزار شد، گفت: برنامه‌های شهرداری در ماه محرم و صفر تحت عنوان جلوه سوگ برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به ظرفیت‌های فرهنگی محرم گفت: آمارها نشان می‌دهد که در دو ماه محرم و صفر شاهد چشمگیر اتفاقات ناخوشایند در سطح کشور هستیم و با توجه به حجم تهاجم و شبهات دینی و فرهنگی بر آن شدیم تا از ظرفیت ماه محرم و صفر حداکثر استفاده را ببریم.

وی با بیان اینکه سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران بهترین برنامه‌های پنج سال گذشته خود را در دو ماه محرم و صفر تدوین و رویکرد خود را معطوف به سبک زندگی کرده‌ است، ادامه داد:‌ سعی داریم در طول ماه محرم و صفر نسبت به اشائه فرهنگ عاشورایی و مکتب امام حسین (ع) اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه برنامه‌های این سازمان در طول ماه محرم و صفر به پنج دهه تقسیم شده است، گفت: در دهه اول ماه محرم ویژه‌ برنامه‌های فرهنگی و حضور گسترده هیئت‌های عزاداری را در میدان امام حسین (ع) خواهیم داشت و همچنین در دهه دوم اجرای تعزیه، در دهه سوم اجرای نمایش ردای سرخ خورشید، دهه چهارم ویژه برنامه یک نذری ساده که معطوف به جمع آوری نذورات مردمی است برای پوشش اجتماع عظیم اربعین خواهد بود را در نظر داریم.

وی از برگزاری عزاداری اقوام مختلف ایرانی در میدان امام حسین(ع) در دهه پنجم و ویژه برنامه گروه‌های هنری دانشجویی منطقه 12 در دهه آخر محرم و صفر خبر داد و گفت: مرکز ثقل تمامی ویژه برنامه‌های ماه محرم و صفر میدان امام حسین(ع) خواهد بود و همچنین 14 تکیه که هر کدام به موضوعات خاص می‌پردازد در میدان امام حسین (ع) برگزار خواهد شد.

ناصری پور با بیان اینکه پرداختن به سبک زندگی یکی از مهمترین موضوعاتی خواهد بود که در محرم امسال مورد بررسی قرار خواهد گرفت،‌ افزود: از ظهر چهارشنبه آتی ویژه برنامه‌های ماه محرم و صفر شهرداری تهران با برافراشتن پرچم حرم مطهر امام حسین(ع) در میدان امام حسین آغاز خواهد شد.

وی در تشریح جزئیات برنامه‌های تکیه‌های برپا شده در میدان امام حسین(ع) گفت: در تکیه بصیرت به موضوع انحرافات عزاداری‌های حسینی با محوریت شیعه لندنی برگزار خواهد شد و در تکیه پرده عشاق تجلیل از خادمان حسینی را خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه در تکیه شهدا به وقایع مهمی که در طول انقلاب در محرم رخ داده پرداخته می‌شود، افزود: معرفی شهدایی که در روز عاشورا به شهادت رسیده و همچنین هم عهدی با شهدا از ویژه برنامه‌های این تکیه خواهد بود و در تکیه آفتاب در حجاب به موضوع عفاف و در تکیه احسان نیز به موضوع یک نذری ساده می‌پردازیم و در تکیه هنر نیز به آثار عاشورایی پرداخته می‌شود که سعی داریم سمپوزیوم ویژه هنری که در روز اربعین رونمایی می‌شود را در این تکیه سامان دهیم.

وی همچنین از اجرای برنامه نایب الزیاره بودن خبر داد و گفت:‌ افرادی که مطمئن هستند در روز اربعین در کربلا هستند می‌توانند ثبت نام کرده و افرادی که توانایی حضور در کربلا در روز اربعین را ندارند نیز خود را معرفی می‌کنند و بر همین اساس افرادی که در اربعین در کربلا حضور دارند نایب الزیاره این افراد که حضور ندارند می‌شوند.

وی همچنین به مقتل‌خوانی ظهر عاشورا در میدان امام حسین (ع) اشاره کرد و افزود: همچنین نماز ظهر عاشورا نیز در میدان امام حسین (ع) برپا می‌شود.

وی همچنین از برپایی مجالس شعر آیینی و تعزیه خوانی در پنج منطقه دیگر خبر داد و گفت: سه تکیه به سبک زندگی می‌پردازد.

ناصری پور با بیان اینکه با توجه به وسعت میدان امام حسین (ع) پیش بینی می‌شود که 15 الی 20 هزار نفر در این میدان جمع و از برنامه‌ها استفاده کنند گفت: شهرداری تهران هیچ دخالتی در امور هیئت‌ها ندارد و تنها برای برطرف کردن تعدادی از مشکلات آنها اعلام آمادگی کرده است.

وی با بیان اینکه ما نیز معتقدیم که نباید هیئت‌های عزاداری دولتی شود اظهار کرد: با این حال با توجه به وضعیت اقتصادی اگر کمکی نیز به هیئت‌ها شود خالی از لطف نیست.

وی همچنین از حضور مبلغان دینی در هیئت‌های عزاداری خبر داد و گفت: طبق تفاهم نامه‌ای که با حوزه علمیه تهران منعقد شده است تعدادی از طلبه‌های جوان در هیئت‌های مذهبی حاضر خواهند شد.

وی همچنین در مورد موسیقی محرم نیز گفت: دو برنامه موسیقیایی تحت عنوان پرده عشاق خواهیم داشت و همچنین به مانند سال گذشته بازخوانی نوحه‌های قدیمی را در این مدت خواهیم داشت و تا قبل از اربعین 10 مداحی قدیمی بازخوانی و در اختیار هیئت‌ها قرار خواهد گرفت.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران جزئیات ویژه برنامه‌های دو ماه محرم و صفر که...