سوابق اجرایی
آخرین اخبار
امروز محیط زیست جوامع محلی با خطر جدی مواجه است

مدیرکل حقوقی شهرداری تهران با اشاره به تمرکزگرایی امروز در شهرهای بزرگ گفت: جوامع محلی و به ویژه محیط زیست آنها با خطر جدی مواجه شده است.

نادر نوروزی در گفت‌وگو با خبرنگار «شهری» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: با توجه به تحولاتی که در دنیا در حال وقوع است و انقلاب صنعتی مراکز شهری رشد بسیاری داشته است و طی سنوات گذشته مداوم جمعیت از سمت روستاها به سمت شهرها مهاجرت کرده‌اند. به این ترتیب جوامع محلی رو به ضعف و انحطاط رفته و اهمیت کمتری به آنها داده شده است.

وی افزود: این فرآیند در 100 سال گذشته به صورت مداوم وجود داشته و اخیرا ظرف 30 سال گذشته در کشور ما به حقوق مردم محلی توجه ویژه‌ای شده است. بی‌تردید باید به حقوق اجتماعی، اقتصادی و سیاسی مردمان بومی توجه ویژه‌ای داشته باشیم، چراکه نقش موثری در حفظ محیط زیست کشور خواهند داشت.

مدیرکل حقوقی شهرداری تهران با اشاره به سازگاری جوامع محلی با محیط زیست و طبیعت گفت: براساس بررسی‌های انجام شده کمترین صدمات به محیط زیست توسط مردم بومی زده شده است. در حالی که شهرنشینی و امور صنعتی با وارد کردن صدمات جدی به محیط زیست، امروز کشورها را با معضلات بسیاری روبه‌رو کرده‌اند.

نوروزی با اشاره به خاص بودن فرهنگ جوامع محلی تاکید کرد: کمترین تنش‌ها در جوامع محلی دیده می‌شود به طوری که آمار جرایم در این جوامع از شهرها بسیار پایین‌تر است. امروز شهرها که به عنوان مراکز تمدن اطلاق می‌شوند، میزان بالایی از جرایم در آنها به وقوع می‌پیوندد. در حالی که در جوامع محلی شاهد کمترین میزان جرایم هستیم.

وی خودکفایی اقتصادی را یکی دیگر از ویژگی‌های مردم بومی خواند و افزود: جوامع محلی در همه ادوار به لحاظ اقتصادی متکی به خود بوده‌اند و اکثر مواد مودر نیاز خود را خودشان تولید می‌کردند. با نگاهی کلی به همه این موارد می‌توان اهمیت جوامع بومی را به درستی درک کرد. در کشور ما اقوام قومیت‌های مختلفی وجود دارند که هر یک تمدنی مجزا محسوب می‌شوند اما همگی در کنار هم زندگی می‌کنند.

مدیرکل حقوقی شهرداری تهران با تاکید بر لزوم از بین بردن تمرکزگرایی و توجه ویژه به جوامع محلی گفت: امروز باید محیط زیست جوامع محلی مورد توجه بیش از پیش قرار گیرد و نسبت به از بین رفتن محیط زیست اقدامات جدی انجام دهیم. در همین راستا همایش حقوق و جایگاه مردم بومی و جوامع محلی با همکاری دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد تا در آن نقش مردمان بومی و حقوق آنها مورد تاکید قرار گیرد و نسبت به از بین رفتن محیط زیست این جوامع و خطرات ناشی از آن هشدارهای لازم داده شود. این همایش نقطه شروعی برای همکاری دانشگاه‌ها درخصوص حقوق و جایگاه مردم بومی و جوامع محلی خواهد بود.

نوروزی به خودکنترلی جوامع محلی در اداره امورشان اشاره کرد و افزود: این جوامع در ادوار گذشته توانسته‌اند به صورت خودکنترلی جوامع خود را اداره کنند در نتیجه با همین شیوه می‌توان آسیب‌های اجتماعی و محیط زیستی جوامع محلی را کاهش دهیم.

مدیرکل حقوقی شهرداری تهران با اشاره به تمرکزگرایی امروز در شهرهای بزرگ گفت: جوامع محلی و به...