سوابق اجرایی
آخرین اخبار
افزایش تقاضا برای احداث نقاط سکونت‌گاهی جدید

اولین جلسه کارگروه شناخت نقاط جمعیتی جدید به عنوان روستا در دفتر تقسیمات وزارت کشور برگزار شد.

به گزارش سرویس شهری ایسنا، زهرا احمدی پور مدیرکل دفتر تقسیمات کشور طی سخنانی در اولین جلسه کارگروه شناخت نقاط جمعیتی جدید به عنوان روستا که با حضور رئیس انجمن برنامه ریزی روستایی ایران، مدیرکل دفتر استعداد یابی و بهره برداری سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور، مدیر کل دفتر نقشه مرکز آمار، رئیس گروه دفتر برنامه ریزی و هماهنگی طرحهای روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و کارشناس مسئول اکوتوریسم و گردشگری روستایی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری برگزار شد اظهار داشت: بررسی و توافق به منظور دستیابی تعریف مشترک روستا از اولویت های این جلسه است.

وی گفت: با توجه به تعرضات فراوان به عرصه های منابع طبیعی کشور، تقاضا برای احداث نقاط سکونت‌گاهی جدید افزایش یافته و برخی از ادارات و سازمان ها بدون در نظر گرفتن شاخص‌های مندرج در ماده 2 قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری و نیز ماده 3 آئین نامه اجرایی قانون مذکور، نسبت به ارائه خدمات در این نقاط سکونتی مبادرت می کنند.

زهرا احمدی پور با بیان اینکه هر گونه تغییرات تقسیماتی از جمله شناخت یک نقطه جمعیتی به عنوان روستا در حیطه وزارت کشور است، افزود: اخذ ضوابط و معیارهای اجرایی مورد نظر دستگاهها و نهادهای متولی امور روستایی به منظور هماهنگی و همسان سازی فعالیتها صورت می‌پذیرد.

رضوانی رئیس انجمن برنامه ریزی روستایی نیز در این جلسه با اشاره به اهمیت و ضرورت توسعه روستایی اظهار داشت: 28 درصد جمعیت کشور ، یعنی یک سوم جمعیت در مناطق روستایی زندگی می کنند و تبدیل نقاط روستایی به شهر نقش موثری در کاهش نسبت جمعیت روستایی داشته است.

وی گفت: تشویق شهر گرایی و رهاسازی روستاها کاری بود که در دولت‌های قبل با تبدیل روستا به شهر انجام گرفت و این موضوع کار مطلوبی نبود.

منوچهر سرداری مدیر کل دفتر استعداد یابی و بهره برداری سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز بیان داشت: از بعد اقتصادی و کشاورزی توجه به توسعه روستایی مهم و دارای اهمیت است و برنامه هایی که در زمینه حفاظت از محیط زیست ، جنگل ها و مراتع انجام می شود به طور مستقیم به جامعه روستایی مربوط است.

نصوحی مدیرکل دفتر نقشه مرکز آمار نیز با اشاره به متولی بودن وزارت کشور نیز در شناخت سطوح گفت: اول باید لیست کامل روستا مشخص شود تا مرحله کد گذاری نیز با کمترین خطا توسط این مرکز صورت پذیرد.

همچنین در این نشست مقرر شد در راستای هماهنگی و تعامل نهادها و دستگاههای متولی امور روستایی و اتخاذ تصمیمات لازم و جلوگیری از موازی کاری تعریف واحدی از روستا به منظور درج در پیش نویس طرح جامع تقسیمات کشوری توسط اعضا در جلسه بعدی ارائه گردد.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، جلسه کارگروه شناخت نقاط جمعیتی جدید به عنوان روستا هر ماه با حضور سازمانهای مرتبط روستا در دفتر تقسیمات وزارت کشور برگزار می شود.

اولین جلسه کارگروه شناخت نقاط جمعیتی جدید به عنوان روستا در دفتر تقسیمات وزارت کشور برگزار...