سوابق اجرایی
آخرین اخبار
قناعتی: مدیریت نادرست شهری عامل آبگرفتی پس از باران است- شهرداری باید آب‌باران را جمع کند

قناعتی: مدیریت نادرست شهری عامل آبگرفتی پس از باران است/ شهرداری باید آب‌باران را جمع کند

جامعه > شهری - یک عضو شورای شهر با اشاره به مشکل جغرافیایی تهران در جمع شدن آب باران در معابر، به تکمیل فاضلاب شهری و تفکیک آن از آب خام اشاره می کند و معتقد است با این کار مشکل کم آبی پایتخت هم حل می شود.

زهرا تالانی: باران تهران را قفل می کند. تجربه ای که بسیار اتفاق افتاده و همین جمعه گذشته هم یک ساعت باران، رفت و آمد را در پایتخت مختل کرد و آبگرفتگی های متعددی اتفاق افتاد.
برخی عامل این آبگرفتی ها را مدیریت نادرست شهری می دانند. این درحالی است که مدیریت شهری می تواند با طراحی هایی،‌ آب باران را جمع آوری و برای مصرف دوباره در شهر، تصفیه کند.

ابوالفضل قناعتی عضو شورای شهر تهران معتقد است که باید با تکمیل فاضلاب شهری و سیستم تفکیک آب از فاضلاب ،شهرداری می تواند این مشکل را حل کند.

مشروح این گفت و گو را می خوانید:

آقای قناعتی چرا به محض باریدن باران در تهران مشکل تردد و جمع شدن آبهای سطحی در معابر و خیابانها به وجود می آید؟

متاسفانه آبگرفتگی‌ معابر یکی از معضلات اساسی شهر تهران است که هم باعث ایجاد ترافیک و هم هدررفت منابع آب‌های سطحی که به آن نیاز داریم می‌شود که این مشکل به خاطر تکمیل نبودن فاضلاب شهری است تا این آبها از سطح زمین جمع و به داخل این کانالها هدایت شوند.

یعنی باید آبهای روی زمین را به فاضلاب هدایت کرد؟

الان 60 درصد فاضلاب شهری تکمیل شده که اگر کامل شود می توان 70 درصد آب باران را به این سمت هدایت کرد اما سيستم تفكيك آب خام از آب فاضلاب هم باید تکمیل شود تا آب فاضلاب وارد چاه شود. چون در غیراینصورت، اين آب به مرور زمان با سفره‌های آب زيرزمينی تداخل پیدا می کند ، جذب آنها خواهد شد و خطرهای زیادی برای سلامت مردم دارد. البته جغرافیای خود شهر تهران هم به گونه ای است که به جمع شدن این آبها کمک می کند.

منظور شما طراحی شهر تهران است؟

بخشی از جمع شدن این آبها روی زمین به مدیریت نادرست شهری و معماری غلط جویها برمی گردد اما شیبهای تهران هم مشکل ساز هستند خیابانهای تهران سرپایینی و سربالایی زیادی دارند برای همین آبها جمع می شوند .

اما می توان با کانالهایی آب همین خیابانهای سربالا و پایین را هدایت کرد؟

در بخش اول گفتم که راه حل این مشکل تکمیل فاضلاب شهری است که باید سریعتر انجام شود.اما جوی ها هم كشش آب‌های سطحی را ندارند که شهرداری هم همزمان با تکمیل پروژه فاضلاب شهری، می تواند تمام آب‌های سطحی را به كانال‌های زيرزمينی هدايت کند که منجر به بازگشت آب به چرخه مصرف می شود. به هرحال بارها هم در شورای شهر هشدار دادیم که باید یک بار برای همیشه برای این مشکل چاره جویی کرد.

47232

یک عضو شورای شهر با اشاره به مشکل جغرافیایی تهران در جمع شدن آب باران در معابر، به تکمیل فاضلاب شهری و تفکیک آن از آب خام اشاره می کند و معتقد است با این کار مشکل کم آبی پایتخت هم حل می شود.