سوابق اجرایی
آخرین اخبار
حقانی: آبگرفتگی معابر در بارندگی ها عادی شده و شهرداری از حل مشکل عاجز است

حقانی: آبگرفتگی معابر در بارندگی ها عادی شده و شهرداری از حل مشکل عاجز است

جامعه > شهری - رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر معتقد است: با وجود uادی بودن بارندگی در فصل پاییز و زمستان اما مدیریت شهری امکان حل مشکل گرفتگی معابر را ندارد چون زیرساختهای این کار وجود ندارد.

زهرا تالانی: دیروز، جمعه کمتر از یک ساعت در تهران باران بارید، اما همین باران کم برخی از خیابانها و بزرگراههای تهران را مسدود کرد و پیاده روها هم آنچنان پر آب بودند که بیشتر عابران پیاده به دنبال سکویی برای پناه بودند. این مشکل همیشگی پایتخت است که با کمترین باران همه جا قفل می شود. دلیل این گرفتگی معابر و مسدود شدن خیابانها چیست و راه حل کجاست؟

در این باره با محمد حقانی رئیس کمیته زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت و گویی انجام داده ایم که می خوانید:

روز جمعه باران کمی در تهران آمد اما همان باران اندک سبب گرفتگی معابر فراوانی شد و رفت و آمد خودروها و عابران را سخت کرد. چرا هرسال این مشکل وجود دارد و حل نمی شود؟

این باران و گرفتگی معابر که اشاره کردید همیشه وجود دارد و نشان دهنده این است که وضعیت خدمات شهری مناسبی در شهرداری نداریم. با اندک بارانی حتی پل‌های کوچک هم می گیرد، چون زیر آنها پر از زباله است. باغها تخریب شدند و پوشش‌های گیاهی نداریم، از 7 روددره اصلی هم استفاده نمی شود بنابراین زیرساخت مناسبی در شهر وجود ندارد. پس گرفتن معابر در باران کاملا عادی است.

برای حل این مشکل چند سال قبل طرح جمع آوری آبهای سطحی از سوی شهرداری اجرا شد. این طرح به کجا رسید؟

چند سال که چه عرض کنم حدود 20 سال پیش شهرداری وقت تهران طرح جمع آوری را شروع کرد، اما چون نیمه رها شد، همچنان این مشکل وجود دارد و این طرح اندر خم یک کوچه است. از طرف دیگر شهرداری با کم کردن عرض جویها ، نهرها و طراحی نامناسب در رود دره ها به این مشکل دامن زده و با کمترین بارندگی تهران دیگر جای رفت و آمد نیست.

به نظر شما باید طراحی این جویها تغییر کند؟

خود طبیعت بهترین طراح برای مدیران شهری است و به گونه ای در پیچ ها این دره ها طراحی شدند که در سیلاب هم کمترین گرفتگی وجود ندارد. اما دست اندرکاران شهرداری با تنگ کردن دهانه یا انحراف بیجا سبب این مشکل می شوند و کمتر پلی داریم که استاندارد باشد.الان رفتار مدیریت شهری خلاف طبیعت است.

به نظر می رسد مدیریت شهری در برابر حوادث غیرقابل پیش بینی امکان مدیریت ندارد؟

من قبلا هم در شورای شهر به این موضوع اشاره کردم وقتی زباله ها در جویها می ماند و برای عریض کردن خیابان و پیاده روها جویها تنگ می شوند یا روی آنها مسدود می شود این شرایط عادی است. متاسفانه مدیران شهری ما بیشتر به دنبال برج سازی و تخریب تهران هستند برای همین با کمترین بارندگی نسبت به مسدود شدن معابر هم هشدار داده می شود درحالیکه در فصل پاییز و زمستان پیش بینی باران و حل این مشکل امری بدیهی و قابل پیش بینی است. از طرفی با گرفتکی معابر ترافیک هم می شود و همین رفت و آمد در شهر تهران را مختل می کند.برای همین مدیریت شهری باید این مشکل را با تکمیل زیرساختهای تهران حل کند.

47232

رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر معتقد است: با وجود uادی بودن بارندگی در فصل پاییز و زمستان اما مدیریت شهری امکان حل مشکل گرفتگی معابر را ندارد چون زیرساختهای این کار وجود ندارد.