سوابق اجرایی
آخرین اخبار
تغییر نام شورای عالی استانها رأی نیاورد

در جریان بررسی طرح "اصلاح عنوان شورای عالی استان‌ها" اعضای این شورا به دو فوریت این طرح رای منفی دادند تا این طرح به صورت عادی در شورای عالی استان‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار «شهری» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در بیستمین اجلاس شورای عالی استان‌ها، اعضای این شورا در غالب طرحی با توجه به لایحه برنامه ششم توسعه اقتصادی پیشنهاداتی را برای ارتقاء مدیریت شهری در شهرها ارائه دادند که غلامرضا بصیری‌پور، رئیس شورای عالی استان‌ها در تشریح این طرح گفت: این طرح 11 بند قانونی به عنوان پیشنهاد برای تنظیم لایحه برنامه ششم توسعه اقتصادی دارد که بحث تعیین مجازات مناسب برای ساخت‌وسازهای غیرمجاز، عملیاتی شدن قانون حمایت از احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده، انتقال کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی از محدوده شهری در راستای حفظ محیط زیست و موضوع پسماندهای شهری و روستایی از مهم‌ترین بندهای این طرح است.

وی با اشاره به تهیه طرح‌های جامع حمل‌ونقل شهری به عنوان یکی دیگر از بندهای این طرح گفت: در این طرح سعی شده برای بهبود و ارتقاء مدیریت شهری و جایگاه مشخص مدیریت شهری در برنامه ششم توسعه پیشنهاداتی ارائه شود.

وی ادامه داد: اصلاح عنوان شورای عالی استان‌ها نیز امروز در دستور کار این شورا قرار گرفته که اعضای شورا به دوفوریت این طرح رای ندادند برهمین اساس این طرح به صورت عادی در شورای عالی استان‌ها بررسی خواهد شد. همچنین بحث استقرار مکان شورای عالی استان‌ها در استان‌های سراسر کشور نیز با رای اکثریت اعضا به تایید رسید که پس از این در تهران مکان شورای عالی استان‌ها با نام «تالار شوراها» و در سایر شهرها به نام «خانه ملت» نامیده خواهد شد.

بصیری‌پور همچنین به بررسی طرح بحث نظارت بر سازمان‌های همیاری شهرداری‌ها اشاره کرد و افزود: اعضای شورای عالی استان‌ها به طرح نظارت بر درآمد سازمان‌های همیاری‌های شهرداری‌ها رای مثبت دادند که از این پس حسابرسی و میزان درآمد این سازمان‌ها باید در اختیار شوراها قرار گیرد.

همچنین غلامرضا بصیری‌پور در بیستمین اجلاس شورای عالی استان‌ها که روز گذشته (پنجشنبه) در محل ساختمان قدیم شورای اسلامی برگزار شد، ضمن تسلیت شهادت حجاج ایرانی در فاجعه منا گفت: بدون شک سوءمدیریت مسئولان سعودی در شکل‌گیری این مصیبت نقش اساسی داشته است و این خواسته به حق مسلمانان که مقدس‌ترین مکان جهان و محل برگزاری اعمال حج نمی‌تواند با مدیریت ناکارآمد و ضعیف اداره شود باید مورد پیگیری قرار گیرد.

وی افزود: باید نهادهای اسلامی به طور جدی به این مساله ورود پیدا کنند و دولت عربستان باید درباره مطالبات به حق مسلمین پاسخگو باشد و مسوولیت این فاجعه را بپذیرد و از مسلمانان جهان عذرخواهی رسمی کند.

رئیس شورای عالی استان‌ها با اشاره به لزوم پرداخت خسارت به خانواده جان‌باختگان ادامه داد: دولت عربستان باید با عاملین این حادثه برخورد قانونی کند و در این راستا باید کمیته حقیقت‌یاب تشکیل شود چراکه این کمترین کاری است که دولت عربستان می‌تواند انجام دهد.

وی با اشاره به بیانات روزگذشته مقام معظم رهبری درخصوص مذاکره با آمریکا گفت: رهبری به صراحت تاکید کردند که حاضریم با همه مذاکره کنیم اما با آمریکا مذاکره نمی‌کنیم. این موضوع را معظم‌له بارها فرموده‌اند و خط قرمزی کاملا شفاف تعیین کرده‌اند.

بصیری‌پور در ادامه به ابلاغیه وزیر راه‌ وشهرسازی درخصوص تفسیر ماده 123 آیین‌نامه اجرایی قانون نظام‌مهندسی ساختمان اشاره کرد و افزود: ما به صراحت اعلام کرده‌ایم که ممانعت از عضویت شورائیان در هیات‌مدیره نظام‌مهندسی ساختمان وجاهت قانونی ندارد. بی‌تردید این دستور باعث خدشه جدی به سلامت انتخابات نظام‌مهندسی ساختمان می‌شود.

بصیری‌پور با بیان اینکه آیین‌نامه‌ها نمی‌توانند مغایر قانون باشند، تاکید کرد: در ماده 14 قانون شوراها، عضویت در شوراها افتخاری و شغل محسوب نمی‌شود بنابراین بخشنامه وزیر راه‌وشهرسازی شامل شوراها نخواهد بود.

وی درباره پیگیری‌های انجام شده در مورد این آیین‌نامه گفت: بنده علاوه بر اینکه تلفنی پیگیر این موضوع بودم مکاتباتی نیز با معاون حقوقی رئیس‌جمهور داشتم. همچنین شورای عالی استان‌ها به دیوان عدالت اداری نیز در این زمینه شکایت کرده است.

رئیس شورای عالی استان‌ها در ادامه صحبت‌های خود به 15 مهرماه روز ملی روستا اشاره کرد و افزود: توجه به طرح‌های هادی روستایی، توسعه امکانات فرهنگی، تامین آب آشامیدنی، افزایش اختیارات شوراهای روستایی و تشویق به مهاجرت معکوس از جمله مسائلی است که بر روی آن صحبت داریم.

وی با بیان اینکه جلسات استانی به پویایی شوراها کمک می‌کند، افزود: بنده ماحصل جلسات استانی را در 50 بند خلاصه کرده‌ام. در حقیقت وظیفه شوراهای عالی استان‌ها این است که در حل این مشکلات گام بردارد.

در جریان بررسی طرح "اصلاح عنوان شورای عالی استان‌ها" اعضای این شورا به دو فوریت این طرح رای...