معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تأکید بر این که ترافیک، سه رکن اساسی دارد که به اصطلاح به آن مثلث ترافیک میگویند و سه ضلع این مثلث شامل مهندسی ترافیک، آموزش و اجرای قانون است، بخشهایی از وظایف دستگاههای دستاندرکار و تکالیف شهروندان در مورد ترافیک و لزوم توجه به فرهنگ ترافیک را تشریح کرد.
به گزارش سرویس «شهری» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، مهندس سید جعفر تشکری هاشمی، گفت: مهندسی ترافیک به عنوان اولین رأس این مثلث، با برنامهریزی، طراحی، مدیریت و کنترل ترافیک در ارتباط است و روابط بین وسایل نقلیه و شبکه ارتباطی را در جهت رسیدن به ترددهای راحت، کارآمد و ایمن مورد مطالعه قرار میدهد.
وی با اعلام این که هدف اساسی مدیریت ترافیک، کاربرد روشها و مجموعه اقداماتی برای استفاده بهینه و حداکثری از امکانات و تأسیسات موجود و بهبود وضعیت راهها و معابر است، افزود: در این زمینه مسئولیتهایی بر عهده دستگاههای مختلف از شهرداریها گرفته تا پلیس و از وزارت راه تا وزارت صنعت و خودروسازان گذاشته شده است.
نظم و انضباط بر اساس شانس و اقبال حاکم نمیشود.
معاون شهردار با اشاره به اهمیت بالای موضوع آموزش و فرهنگسازی به عنوان دومین رأس مثلث ترافیک، گفت: هر یک از نهادهای فرهنگی در این خصوص وظیفه دارند تا در حوزه مسئولیتهای خود، آموزش اقشار مختلف جامعه را بر عهده گرفته و تلاش کنند تا این آموزشها در اذهان شهروندان نهادینه شود.
تشکری هاشمی با بیان اهمیت قوانین و مقررات و اجرای آن به عنوان رأس دیگر این مثلث که مسئولیت آن علاوه بر قوای تقنینی و قضایی برعهده نیروهای خدوم پلیس نیز گذاشته شده، تصریح کرد: پایبند نبودن به قانون، از عوامل مهم بی انضباطی در ترافیک است و هر یک از شهروندان با عدم رعایت قوانین و مقررات، در به وجود آمدن این بی نظمی سهم دارند.
وی با تأکید بر این که نه تنها با فقدان قوانین بازدارنده رو به رو هستیم، بلکه از عدم ضمانت لازم در اجرای مقررات موجود برای برخورد با متخلفان نیز رنج می بریم، اضافه کرد: شهروندان نباید انتظار داشته باشند بدون احترام به قانون و صرفاً بر اساس شانس و اقبال، نظم و انضباط ترافیکی در سطح شهر حاکم گردد.
وی با اشاره به این که پدیده ترافیک، پدیده مبهم، ناشناخته و پیچیدهای نیست و معلول عوامل متعدد؛ اما مشخصی است که مانند خود جریان ترافیک ملموس و عینی هستند، اظهار کرد: دستگاههای مسئولی همچون شورای ترافیک شهر تهران و شورای عالی ترافیک شهرهای کشور به منظور هماهنگی در این خصوص تعریف شدهاند تا موضوع ترافیک را از ابعاد و زوایای مختلف مورد بررسی قرار داده و وظایف بخشهای مختلف را تبیین کنند.
تشکری هاشمی با بیان این که نبود مدیریت یکپارچه شهری، یکی از مهم ترین عوامل پیچیده شدن مشکل ترافیک تهران است، تصریح کرد: در حال حاضر دستگاههای متعددی برای رفع ترافیک و آسان کردن تردد در تهران تلاش میکنند؛ اما تصمیمگیری، اجرا و مدیریت ترافیک بر عهده یک نهاد مشخص نیست و همین امر موجب تشدید بی نظمی در ترافیک شده است.
وی با تأکید بر این که به منظور کاهش ترافیک و کاستن از آلودگی هوای تهران به شدت نیازمند رویکردهای فرهنگی هستیم، گفت: تا نیازی وجود نداشته باشد، تلاشی هم در سمت و سوی رفع آن نیاز شکل نخواهد گرفت و امروز مهمترین مسأله تهران، مشکل ترافیک و نابسامانیهای ناشی از آن است که مردم و مسئولان با مشارکت هم میتوانند برای حل این دغدغه مشترک اقدام کنند.
معاون شهردار تهران با بیان این که آنچه امروز واضح است، حساسیت و دلواپسی جدی مردم نسبت به مشکل ترافیک تهران و پیامدهای ناشی از آن است که سلامت جسم و بهداشت روان آنها را به خطر انداخته، تصریح کرد: به این منظور جلسات متعددی را با متخصصان ترافیک و اساتید علوم انسانی و اجتماعی برگزار کردهایم و به این نتیجه رسیدهایم که پس از تکمیل حوزه زیرساختی و سختافزاری، لازم است به صورت جدی به سمت حوزه نرمافزاری و رفتاری تک تک شهروندان در جریان ترافیک حرکت کنیم.
وی با تأکید بر این که عوامل روانشناختی، اجتماعی، فرهنگی و رفتاری به عنوان عوامل حفظ سلامت فردی و اجتماعی عمل میکنند، اضافه کرد: در این شرایط، لزوم توسعه رفتارهای مثبت، پرهیز از خشونت، احترام به حقوق دیگران، توجه به بهداشت روانی و سلامت عمومی، رعایت قانون، تأمل در مسائل شهری از جمله مسأله ترافیک و دهها موضوع دیگر در حوزه فرهنگ عمومی و شهری، به شدت مورد نیاز بوده و بی توجهی به هر یک از آنها، میتواند آثار زیانباری بر توسعه شهر و سلامت شهروندان بر جای بگذارد.
معاون شهردار تهران با اشاره به این که صرف نظر از جایگاه فرهنگ و میزان اثرگذاری عوامل فرهنگی بر رفتار افراد، آنچه در این میان حیاتی به نظر میرسد، میزان تأثیرگذاری ارزشهای مورد احترام افراد و جامعه است، اظهار کرد: مسلماً همین ارزشهای اجتماعی بر تصمیمها و انتخابهای فردی تأثیر بسزا دارد و باید در آموزشهای عمومی به طور خاص مورد توجه قرار گیرد.
مهندس تشکری هاشمی با بیان نقش آموزش در جهت ایجاد فرهنگ صحیح استفاده از زیرساختها و امکانات و تجهیزات موجود در شهر و در نتیجه حل معضل ترافیک، تصریح کرد: امروز همه ما به فراخور نقشهایی که برای خود قائل هستیم، به بازنگری و تغییر رفتارمان در قبال سلامت جامعه احتیاج داریم و باید رفتاری قاعدهمندتر و منضبطتر را در سطح جامعه به نمایش بگذاریم تا در سایه آن آرامش و ایمنی را احساس کنیم.
وی با تأکید بر این که دستگاههای دست اندرکار در زمینه فرهنگ عمومی از جمله فرهنگ ترافیک تا کنون نقش کم رنگی ایفاء کردهاند و آموزش قوانین و مقررات ترافیکی به حفظ کتابچه آییننامه راهنمایی به منظور قبولی در آزمون دریافت گواهینامه رانندگی خلاصه شده است، اضافه کرد: متأسفانه برخی شهروندان با توجه به تئوری هزینه - فایده، صرفاً منفعت آنی خود را در انجام تخلف مورد توجه قرار میدهند و احساس میکنند انجام آن تخلف در مقایسه با هزینه احتمالی که باید بابت آن بپردازند، مقرون به صرفه است.
بر اساس گزارش سایت شهرداری، معاون شهردار تهران با اشاره به این که همه باید در برابر قانون و جامعه مسئولیت بپذیریم، اظهار کرد: کسانی که امروز قانون را به طور جدی و با تمام ملاحظات آن رعایت میکنند، نباید احساس کنند اگر در صفهای طولانی خودروها با صبوری و قانونمندی به انتظار مینشینند، متضرر شدهاند، بلکه افراد جامعه باید به آن درجه از بالندگی فرهنگی برسند که با راننده خاطی که از راه زیر پا گذاشتن قانون، میخواهد زودتر به مقصد برسد، به عنوان فردی که در حوزه فرهنگی به بلوغ کافی و رشد لازم نرسیده، برخورد کنند.