سوابق اجرایی
آخرین اخبار
اطلس امنیت انتخابات تدوین شد

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور از تدوین اطلس امنیت انتخابات خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حسین ذوالفقاری در جمع خبرنگاران درخصوص تدوین اطلس امنیت انتخابات گفت: این اطلس تهیه و آماده شده و بر اساس آن مناطقی که در انتخابات قبلی مجلس شورای اسلامی درگیری و تنش در آنها تکرار شده، در منطقه قرمز مناطقی که درگیری کمتری داشتند در منطقه زرد و مناطقی که درگیری و تنش در آنها نبوده در منطقه سفید قرار گرفتند.

وی افزود: با توجه به تدوین این اطلس نام هر شهر و استان در یکی از این طیف‌ها قرار گرفته و به طور کامل مشخص شده‌اند.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور تاکید کرد: البته این طیف‌بندی باعث نمی‌شود که عناصر و پدیده‌های دیگر را به طور جداگانه مورد توجه قرار ندهیم. قطعا برخی عناصر و پدیده‌ها شکل می‌گیرند که بی‌تردید از آنها غفلت نمی‌کنیم. به عنوان مثال منطقه‌ای با توجه به اطلس امنیت انتخابات در طیف سفید قرار گرفته اما ممکن است در آنجا عناصر و یا پدیده‌ای در آن شکل بگیرد که از آنها غفلت نمی‌کنیم، لذا اطلس امنیت انتخابات بیشتر به عنوان یک پیش‌زمینه مورد توجه قرار می‌گیرد.

ذوالفقاری در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به فاجعه منا در تشریح تمهیدات وزارت کشور گفت: در موضوع فاجعه منا ستاد ویژه‌ای که به دستور دولت و با مسئولیت وزیر کشور ایجاد شد و جهت هماهنگی با سایر دستگاه‌ها جلسات متعددی را برگزار کرد. در حال حاضر حدود 400 جسد از جانباختگان فاجعه منا تا امروز وارد کشور شده‌اند که علی‌رغم دقتی که سعودی‌ها برای تشخیص هویت انجام داده بودند، باید آزمایش‌های متعددی نیز در کشور برای تشخیص هویت آنها انجام می‌شد.

وی ادامه داد: با ورود اجساد جانباختگان کشور هماهنگی لازم با پزشکی قانونی و تشخیص هویت انجام شد تا بررسی اثر انگشت و تطبیق با هویت شخص و همچنین شناسایی بستگان انجام شود. حدود 23 نفر هویت‌شان به صورت دقیق روشن نبود که با انجام کار تشخیص هویت تا دیروز 8 نفر از آنها به صورت قطعی شناسایی و بررسی تشخیص هویت برای 15 نفر دیگر در حال انجام است. در همین راستا از همه اثرانگشت‌های افراد در امور بانکی و مراحل اخذ گذرنامه استفاده می‌شود.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور تاکید کرد: در ایرانی بودن افراد تردیدی نداریم اما اینکه چه کسی متعلق به کدام استان است، باید با تشخیص هویت در تهران مشخص شود.

ذوالفقاری با اشاره به مفقود بودن 65 نفر از هموطنانمان در کشور عربستان گفت: تمام فایل‌های انگشت‌نگاری جمع‌آوری و به زودی به کشور عربستان ارسال می‌شود. همچنین تیمی برای تشخیص هویت از طریق DNA به کشور عربستان اعزام می‌شود تا شناسایی مفقودان در آنجا ادامه پیدا کند. همچنین در ستاد ویژه‌ای برای تمرکزدهی برای حوزه‌های حقوقی و سیاسی اقدامات لازم انجام شده است.

وی ادامه داد: در روز یکشنبه این ستاد با تشکیل جلسه‌ای تصمیم‌گرفت کارگروهی با مسئولیت وزارت امور خارجه و عضویت سازمان حج و زیارت، پزشکی قانونی، نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط تشکیل شود تا مستندات، فیلم‌ها، مشاهدات شاهدان عینی و هرچیزی که می‌تواند به روشن‌شدن علت حادثه و نحوه اقدام در مورد امدادرسانی کمک کند، جمع‌آوری شود تا در مرحله با کمک حقوقدانان و صاحبنظران روش‌های اقدام و پیگیری مشخص شود. در این راستا علت حادثه، استیفای حقوق جانباختگان، شیوه اقدام از طریق سیستم‌های سیاسی و بین‌المللی مشخص می‌شود و هم‌جهتی ایجاد خواهد شد تا پیگیری واقعه با مدارک لازم و با شیوه مشخص دنبال شود. همچنین کمیته اطلاع‌رسانی تشکیل شده است که جهت‌دهی اقدامات رسانه‌ای را مشخص می‌کند.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور تاکید کرد: کشورمان جزو اولین کشورهایی بود که بیشترین اقدام را برای شناسایی و انتقال جانباختگان انجام داده است.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور از تدوین اطلس امنیت انتخابات خبر داد.