سوابق اجرایی
آخرین اخبار
راه آهن سریع‌السیر با فاینانس جدید شتاب می‌گیرد

چندماه پس از دستور رییس‌جمهور مبنی بر آغاز به کار طرح راه‌آهن سریع‌السیر تهران، قم و اصفهان، معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده این خط ریلی نیاز به افزایش مبلغ فاینانس دارد و پیگیری‌های ابتدایی در این رابطه انجام گرفته است.

به گزارش ایسنا، طرح راه‌آهن سریع‌السیر تهران، قم و اصفهان که از سال‌ها پیش در دولت مطرح شده و به عنوان نخستین مسیر سریع‌السیر ریلی در ایران شناخته می‌شد، در روزهای پایانی سال گذشته از سوی رییس‌جمهور تعیین تکلیف شد تا این مسیر 400 کیلومتری بتواند عصری جدید را در تاریخ راه‌آهن ایران آغاز کند.

هر چند کار زیرسازی این خط از چند سال قبل آغاز شده و در مسیر قم تا اصفهان پیشرفت‌هایی نیز داشت اما با توجه به نیاز به تعیین تکلیف در حوزه فاینانس و تعیین شرایط در دولت جدید عملا نیاز به یک تغییر جدی قرارداد داشت.

با انجام برنامه‌ریزی‌های لازم در جریان سفر رییس‌جمهوری به جنوب تهران، این خط آهن رسما کلنگ‌زنی شد تا با استفاده از حدود دو میلیارد دلار فاینانس بتواند در آینده نزدیک مسافت 400 کیلومتری تهران تا اصفهان را با سرعتی بالغ بر 300 کیلومتر در ساعت و در زمان کمتر از 1:30 دقیقه بپیماید.

با وجود امیدواری‌های بسیاری که پس از کلنگ‌زنی رسمی این پروژه اتفاق افتاد اما چندی بعد معاون ساخت راه‌آهن شرکت ساخت اعلام کرد این خط آهن همچنان مشکل تامین اعتبار دارد و تا زمانی که تکلیف دقیقش مشخص نشود احتمال دارد که در زمان مورد نظر افتتاح نشود.

به دنبال این مشکلات، نورزاد مدیرعامل شرکت ساخت اعلام کرده مذاکرات با طرف خارجی فاینانس‌کننده راه‌آهن سریع‌السیر تهران، قم و اصفهان آغاز شده و بناست به زودی مبلغ فاینانس این پروژه افزایش یابد.

هر چند نورزاد توضیح جزئی درباره نحوه افزایش این فاینانس و چگونگی ورود آن به کشور نداده اما به نظر می‌رسد با توجه به اهمیت این طرح برای وزارت راه و شهرسازی، به زودی ساخت این پروژه بسیار بزرگ شدت خواهد گرفت.

در کنار این پروژه، راه‌آهن هفت خط ریلی دیگر را نیز معرفی کرده که در مجموع به حدود هشت میلیارد دلار فاینانس احتیاج دارند و وزارت راه امیدوار است در چارچوب فضای اقتصادی ایجاد شده پس از توافق هسته‌ای بتواند این مبلغ را تامین کند.

چندماه پس از دستور رییس‌جمهور مبنی بر آغاز به کار طرح راه‌آهن سریع‌السیر تهران، قم و اصفهان،...